V’14 Art Galéria

Mester Bori, Diószegi Anikó, Detkovics Anikó és Hódós-Sári Beáta közös kiállítása nyílt meg Gimnáziumunk iskolagalériájában 2019. január 10-én V’14 Art Galéria címen. A kiállítás február 6-ig megtekinthető. Alább olvashatnak néhány gondolatot a Weixelbaum Laura tollából, ami a kiállítás megnyitóján hangzott el.

V’14 Art Galéria

Négy nő. Négy művész. Négy égtáj. Négy elem. Négy évszak. Négy vérmérséklet. A Nagy Négyszeres Ragyogás: „Apja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében, a Föld táplálja” Tabula Smaragdina. A Négy az Egy transzmutált alakja. A Négyben lévő négy elem végső értelme is az Egy.

Mikor a kiállítást felraktam, instrukciókat kértem Mester Boritól, aki azt mondta, nem kell szeparálni a munkákat külön posztamensekre, mert ők négyen Egy. – Eredetileg az emberi létezés fundamentális koncepciójában a Négy tulajdonképpen Egy volt. Itt viszont még emelkedettebb témáról beszélünk, a Művészetről, vagyis az ember feletti Ember alkotásáról.

A kiállítást megtekintő diákokra és kollégákra hagyom ezen négy archetipikus szerep kiosztását a Négy művésznő között!

Az alkotók:

Hódos- Sári Beáta, szővő, aki a tradícionális népművészet tiszta forrását élteti tovább munkásságával. Fő anyaga a gyapjú, amely a természettel és őseink technikáival köti össze őt.

Diószegi Anikó, restaurátor.

Munkáin erőteljes precizitás és restaurátori hivatásának megfelelő visszafogottság látszik. Két festményén tökéletes térábrázolás, a valóság pontos, de lírai visszaadása jellemző.

Detkovics Anikó, szobrászművész különleges és meghökkentően erős alkotásokat hozott. Érdekes és szokatlan anyagokat használ, mint például: beton, tégla, magok, textil és gyapjú.

Itt kiállított két munkája fából készült téri alkotások, mely az életutakat, az emberi kapcsolatok furcsa szövevényét, illetve a sötétségbe születő fény gondolatát fejtegetik. Munkái egyszerre formatervezettek és ősiek. Visszatér az egyszerű formákhoz, amelyek titkos üzenettel bírnak az emberiség létezésétől.

Mester Bori, iparművész grafikákat és úgynevezett ready made-eket hozott. Mi is a ready made? A 20. század művésze új szituációba, új nézőpontba helyezett mindennapi tárgya, mely új értelmet nyer ezáltal. Gondoljunk csak Marcel Duchamp, Forrás című ready made-jére! Mester Bori Test és Lélek, illetve Color- Vox című alkotása, mintha egy átölelt időintervallumot mutatna meg nekünk, amely tárgyak régi származása egyértelműen érezthető, mégis az új idők szele egyfajta metamorfózist végzett rajta, amely talán felmagasztosította ezt a tárgyat.

Mester Bori grafikái a váci élet jellegzetes momentumai egy sajátos szűrőn keresztül, amire aggathatunk ilyen neveket, hogy lírai abszrakció, expresszionista, impresszionista, de én jelen megnyitón nem ezekre a fogalmakra és jelentésekre szeretnék elkanyarodni, hanem a művészeti megfogalmazásra és magára a művészetre. Mester Bori befogadta a látványt és visszaadja, de mik azok a kezében lévő gesztusok, amelyek ezt sajátossá teszik? Személyes véleményem szerint, az ősművészet törzsi alkotásaiból és barlangrajzaiból ismert gesztusokat vélem felfedezni munkáin, ami azért különleges, mert az emberiség hajnalán még nem voltak mecénások, akik meghatározták volna a stílust és az ábrázolási kritériumokat. Talán ezért is olyan szabadok Bori munkái.

Négy vérmérséklet és négy elem. A művészet maga is alkímia, vagyis az anyagok egymással való vegyítése azért, hogy az ember a folyton változó és pusztuló világában létrehozzon egy romolhatatlant és állandót. Ez az égi szulfur- a görög szóma, ami nem a földi anyagtest, hanem az ember pszichikus- pneumatikus alakjának örök matériája.

Ez is érdekelhet ...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás