A reál irányú tehetségsegítés feltételrendszerének javítása
a Váci Madách Imre Gimnáziumban
A XXI. század egyre inkább felgyorsult és igényli a műszaki és természettudományokban jártas szakemberek utánpótlását. Ma az informatika már minden területhez szervesen kapcsolódik, és egyre inkább utat tör magának a robotika is. A mi iskolánk fő profilja, amellett hogy két reál tagozata is van évfolyamonként, az idegen nyelv oktatása. Középtávú terveink között szerepel, hogy a gimnázium tanulói is egyre nagyobb számban forduljanak a műszaki, természettudományi területek felé. Két irányból igyekszünk ezt elérni: a jelenlegi tanulóink számára minél közelebb hozni természettudománnyal kapcsolatos tudományokat (pl. élménypedagógiai módszerekkel), illetve az általános iskolások körében népszerűsíteni a gimnáziumban folyó szakmai munkát és lehetőségeket. Éppen ezért mi a Lego Mindstorm robotkészlet segítségével a programozás iránti érdeklődés felkeltését tűztük ki célul.
A játszva tanulás elve itt hatványozottan érvényesül, ami még fontosabb, hogy azonnali visszacsatolást, sikerélmény vagy ép megoldásra váró problémát nyújt a diákok számára. Azt a fajta tanulási folyamatot indítja el, ami a kisgyermekkorban az érdeklődésből fakad és a megoldás iránti vágyat hivatott csillapítani.
Az “utcáról betérő” általános iskolások vagy a csillagász szakkör fizika iránt elkötelezett tanulói éppúgy nulla előzetes programozási ismerettel rendelkezve kezdtek hozzá a robot programozásához. Az irányított problémafelvetés és annak megoldása után, a diákok saját maguk számára tűztek ki megoldásra váró problémát. Ezzel nem csak a programozási készség fejleszthető, hanem az analitikus gondolkodás és a problémafelvetés képessége is.
A természettudományos megismerés fontos része a saját megfigyelések elvégzése és dokumentálása, rögzítése, majd pedig a kapott adatok, információk feldolgozása, szemléltetése. Ezt a folyamatot segíti a pályázat keretében beszerzett interaktív tábla és digitális mikroszkóp kamera. Az ismeretek kreatív, interaktív módon való átadását és feldolgozását teszi lehetővé. A tehetséggondozás terén a diákok önálló kutatásai, megfigyelései könnyen rögzíthetők és feldolgozhatók vele az online térben, a személyes foglalkozások a tanórán kívül az online felületeken folyhatnak tovább. Az interaktív táblán használt programok lehetőséget teremtenek a feladatok kooperatív módon történő feldolgozásához, a tanult ismeretek interaktív, motivációt erősítő módon történő elmélyítésére.
A pályázat segítségével beszerzett társasjátékok és logikai játékok nagy sikert arattak a diákoknál. Örömmel vették a kezükbe, és nagyon hamar gondolkodásra késztette őket. Perceken belül jó hangulat alakult ki, és több játék esetében is vitázva együtt gondolkodtak. A társasjátékok használata egyértelműen támogatta a kooperációs képesség, a logikai gondolkodás, és a gondolkodás rugalmasságának képességét is. A tanulók kifejezetten kérték, hogy máskor is vigyük be órára, és előre örültek, hogy szabadidejükben egyedül is használhatják majd őket. Sajnos, ezt a lehetőséget végül a járványhelyzet nem tette már lehetővé, de reméljük, hogy a helyzet változásával majd ez az út is járhatóvá válik.