Oktatási Hivatal Bázisintézménye

Iskolánk először 2017 januárjában pályázot nyújtottunk be az „Oktatási Hivatal Bázisintézménye” cím elnyerésére kiírt felhívásra. A címet három évre nyertük el, melynek megújításra 2020-ban is pályáztunk. A Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslata alapján Az Oktatási Hivatal iskolánkat másodszor is érdemesnek ítélte az „Oktatási Hivatal Bázisintézménye” a cím viselésére.

A címet olyan intézmények kaphatták meg, amelyek készek megosztani a már működő jó gyakorlataikat, helyet és lehetőséget biztosítanak műhelymunkák, bemutató órák, versenyek, továbbképzések számára, bázisintézményi tevékenységükkel katalizálják a pedagógiai szakmai közélet fejlődését, valamint elősegítik a hivatal által biztosított pedagógiai-szakmai szolgáltatásokhoz való méltányos hozzáférést.

A megosztani kívánt nevelési-oktatási módszertani modell, innováció(k), az alkalmazott jó gyakorlatok széles körű bemutatása.

A jó gyakorlat megnevezése: komplex tehetséggondozás és komplex tehetséggondozó programok bemutatása

Célja és alkalmazási területei: A tehetséges tanulók tehetségterületének erősítése, fejlesztendő területeinek és személyiségének fejlesztése, abból a célból, hogy tehetségterületét megtalálja és kibontakoztathassa.

Célcsoport: 9-12. évfolyam és felsőtagozat (bármely tantárgy/tehetségterület)

intézménytípus: elsősorban gimnázium, továbbá szakgimnázium és általános iskola

a jó gyakorlat rövid leírása:

  1. A tehetséges tanulók diagnosztizálása, gazdagítása és gyorsítása az adott tehetségterületeken. Tananyagok és taneszközök fejlesztése a szaktárgyakon belül. A tantárgyi koncentráció erősítése. Több munkaközösség összefogásával tematikus napok szervezése, szakkörök, emelt szintű érettségi felkészítők, versenyfelkészítő foglalkozások szervezése. Tanórán kívüli foglalkozások szervezése. 
  2. A tehetségígéretek erősségeinek fejlesztése és gyengeségeinek támogatása. A szaktanár, osztályfőnök, esetleg az iskolapszichológus és a fejlesztő pedagógus együttműködésén alapszik. Szükség esetén a tanulócsoportban tanítók értekezlete. Egyéni fejlesztési tervek, korrepetálások szervezése.
  3. A tehetséges tanuló személyiségfejlesztése: reflektív gondolkodás fejlesztése, szociális kompetencia fejlesztése,, érzelmi intelligencia fejlesztése, önismeret fejlesztése, kooperatív technikák, közösségépítő játékok, drámapedagógiai módszerek elsajátítása,  “Boldog iskola” program elemei (a tartós elégedettség, a pozitív életszemlélet kialakítása), Hősök tere kezdeményezés elemei (az önálló kezdeményezés és az önkéntességre nevelés). Pszichológiai tesztek kitöltése a tanulókkal és azok értékelése, a személyiségtípusok tisztázása. Személyiségfejlesztő társasjátékok bevonása: Identity, Az érzelmek birodalma, OH (szabadasszociációs kártya), Érzelem kártya. 
  4. Az alulteljesítő tehetségek motivációjának felkeltése és megtartása: élménypedagógiai módszerek, játékpedagógiai módszerek,  a humor mint nevelő-oktató eszköz bevonása. A kudarc kezelése és megküzdési technikák elsajátítása.
  5. (Diák)relaxáció mint a szorongás és teljesítményszorongás oldásának eszköze. Pszichofitnesz gyakorlatok, meditációk, segítő beszélgetések.
  6. A tanulás támogatása: virtuális tanulócsoportok létrehozása (Edmodo, Google osztály, Facebook csoport), önálló tanulásra nevelés. Tanulási stratégiák tanítása tantárgyon belül, változatos tanulásszervezési technikák. Internetes források felkutatása, értékelése, etikus forráshasználat. Differenciálás. Tanulói stílus felmérése. 
  7. A kreativitás fejlesztése: társasjátékok gyártása, projektmunkák, a művészi önkifejezés lehetőségei. Társasjátékok bevonása: Storycubes, Dixit, Scrabble.
  8. Konfliktuskezelés, pozitív fegyelmezés, értő figyelem és erőszakmentes kommunikációs technikák elsajátítása pedagógusoknak.
  9. Az élethosszig tartó tanulás támogatása: Erasmus+ K1 és K2 pályázataink bemutatása, az újonnan szerzett tudás megosztása. 
  10. A nyertes és megvalósult Nemzeti Tehetség Program pályázataink bemutatása: komplex, művészeti és természettudományos területen. NTP-KNI-18, NTP-CSSZP-18, NTP-TFJ-17, NTP-TV-13. Konzultáció a pályázatíráshoz, a tapasztalatok megosztása.
  11. Iskolánk mint Tehetségpont bemutatása.

jó gyakorlat alkalmazási területei: a tehetséges tanuló szaktárgyi  tudásának fejlesztése, személyiségének fejlesztése, a tanulás támogatása 

jó gyakorlat megosztásának formája: előadás, műhelymunka, bemutató foglalkozás, óramegbeszélés, szakmai délutánok és mini-konferenciák szervezése, továbbképzések disszeminációja.

A jó gyakorlat 

  • humán-erőforrás igénye: szaktanár, tanulók
  • eszközigénye: (interaktív) tábla, fénymásolatok, társasjátékok
  • és időigénye: 45-60-90 perc a foglalkozás formájától és tartalmától függően

Milyen segítséget tudunk nyújtani a jó gyakorlat adaptálásához: elsősorban interaktív műhelyfoglalkozásokat szervezünk, melyet néha megelőz egy plenáris, elméleti jellegű képzés. Tehát az adaptáció vagy annak kezdete már része a jó gyakorlatok átadásának, így a résztvevők egymás ötleteiből is merítenek, segíti az intézmények közötti együttműködést is.

Kapcsolattartónk:

Kozma Edit, elérhetősége: kozma.edit@madach.org

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás