Digitális témahét
Iskolánk informatika munkaközössége is részt vett a Digitális témahét eseményein 2017. április első teljes hetében. Mindhárman, kiegészülve Szilágyi Jenő végzős informatika tanár szakos egyetemi hallgatóval, készítettünk egy, illetve két órára szóló rendhagyó tananyagot.
Pénzes Ákos a 9. C/NY csoportjában a kódolásról, Piroska István a 9. B osztály matematika-informatika tagozatos csoportjában, illetve a 9. E osztály általános tagozatán a kódolás, kódfejtés témakörében, míg Kardos József és Szilágyi Jenő a 10. E és 11. E osztályokban a webes robot szimulátor témakörben tartott órát.
Piroska István a 9. B osztályban és a 9. E osztályban egy-egy feladatot mutatott be a betűstatisztikán alapuló kódfejtéssel, a Caesar-féle titkosítással, valamint a Vigenére-féle kódolással kapcsolatban. Utóbbi két módszert egy-egy Pythonban készült program segítségével is kipróbálhatták a tanulók. Az óra utolsó részében kitért az irodalomból ismert titkosítási módszerekre (Balassa Bálint, Rákóczi Ferenc szerelmi levelezései), a prímfelbontáson alapuló RSA kétkulcsos titkosításra is, valamint egy viszonylag aktuális hírre, miszerint 2016 második felében a GE által szervezett nemzetközi kódfejtő versenyt egy magyar származású fizikus nyerte meg (Szabó Zoltán).
A Digitális Témahét alkalmat nyújtott arra, hogy az informatika órák keretében kicsit eltérjünk a hagyományos tantervtől, és olyan témákat dolgozzunk fel, amikre bizonyos osztályok esetében nem kerülne sor. Mégis fejlesztik az algoritmikus gondolkodást és a rendszer-szemléletet. Mindezt játékos formában tettük.
Éltünk a lehetőséggel és több alternatív programot is kipróbáltunk. Nagy sikere volt a LightBot nevű webes alkalmazásnak, ami egy robot irányítását teszi lehetővé elemi utasítások és függvények felhasználásával.
Szintén kellemes és hasznos időtöltésnek bizonyult a „My Robotic Friends” névre hallgató számítógépet nem igénylő csoportokban végzett foglalkozás, ami szintén több programozási fogalom bevezetésére adott alkalmat.
Megerősítő visszaigazolás volt az élményszerű tanulás hatékonyságára, hogy észrevétlenül is hasznosították a diákok az egyik programon megszerzett tapasztalatokat a másik program alkalmával.
A foglalkozásokon résztvevő diákok és tanárok egyaránt értékes tapasztalatokat gazdagodhattak. Olyan ötletekkel, amik hasznosíthatók mind az oktatásban, mind a tanulásban, mind a hétköznapi munkaszervezésben, vagy kommunikációban.
A beszámolót összeállította: Piroska István és Kardos József