Visszatekintés 2016/17. évi Madách – pályázat díjazottjaira- Képzőművészet
Hamarosan fény derül az idei tanévben kiírt Madách pályázat díjazott pályamunkáira. Addig is a 2016/17. tanévben Képzőművészet témában kiírt pályázat díjazott pályamunkáit szeretnénk bemutatni.
A tavalyi Madách-pályázatban is három témából lehetett választani.
- Korunk társadalom kritikája (Szabad eszközhasználat engedett, maximum méret 100 x 100 cm.)
- Önarckép állattal.
- Állati makett (újrahasznosított papír felhasználásával készült térbeli alkotás, melynek maximum mérete 1 köbméter.)
A zsűri elnöke az alábbi értékelésekkel adta át a díjakat:
Nagy örömünkre szolgált, hogy főleg Madáchos diákok adtak be pályaműveket. Ezek mindegyike nagyon tetszetős és igényes munka, de a zsűri azokat emelte ki, amelyben mély mondanivalót, gondolatiságot és filozófiát vélt felfedezni.
Különdíjat kapott Bagi Fruzsina 9.B osztályos tanuló
Kis (A4-es) alkotása a pályázat két kritériumának is megfelel: állatábrázolás és társadalomkritika. A mondhatni üres, kissé koszlott, tér nélküli háttér időtlenné teszi a kép drámai mondandóját. A halott madár allegóriája, mint társadalomkritika jelentheti a tényleges környezetszennyezést, melynek hatására elveszik a madárdal, kihalnak a madarak. Ugyanakkor szimbolizálja egy magasztosabb, légiesebb, szellemibb dolog elmúlását, mely végérvényesen kiveszik műanyag és plázamotivált világunkból.
3.helyezést ért el Teszár Márton 11.A osztályos tanuló „Tobzoska” c. papír szobra
Márton egy nagyon különleges és a tudomány számára is kérdéses állatot formázott, illetve hajtogatott meg. Ez az úgy nevezett „Tobzoska”, melyet korábban teljesen különálló állati rendbe soroltak és rokoni kapcsolatai más emlős fajokkal eléggé homályos volt. A legújabb molekurális biológiai kutatások segítségével megállapították, hogy a tobzoska alakúak legközelebbi rokonai a ragadozók. Két csoport közös őse 75 millió évvel ezelőtt vált el egymástól és egyik ágon a tobzoskák, másik ágon pedig a ragadozó emlősök alakultak ki.
A Márton által készített „Tobzoska” csakhogy életre nem kel!
2.helyezést ért el Dányi Eszter 12.A osztályos tanuló „Fantázia madár” c. papírszobra
Nincs tudomásom arról, hogy Eszter mennyire mélyedt el az ornitológiai tanulmányokban, az viszont egyértelműen látszik, hogy minden kritériumnak igyekezett megfelelni: Saját maga, segítség nélkül dolgozott, kizárólag újrahasznosított újságpapírból.
1.helyezett Farkas Dormán 11.A osztályos tanuló „korunk társadalomkritikája” c. tollrajza
Erről a pályamunkáról lehet a legtöbbet beszélni, hiszen frízszerű felosztása 5 értelmezendő síkot jelenít meg. Bár a három úr, megcsúfolva a három grácia: hit, remény és szeretet alakját, tivornyázva és öntudatlan boldogságban trónolnak az alattuk elterülő mélységek fölött, nem is igazán mai jelenségek. Inkább az iparosodás kezdetét jelentő dickensi világot idézik, melyben a gyermekmunka, a kegyetlenség és a társadalmi osztályok között tátongó hézag sokkal igazságtalanabb és fenyegetőbb volt mint napjainkban. Végül is ezek az alakok lehetünk akár mi is. Az egyének, akik tudatlan boldogságban egy ital kíséretében nem veszünk tudomást a körülöttünk, mellettünk, alattunk zajló rémségekről. De lehet, hogy ezen alakok inkább tudatosan ülnek világuk tetején vígan, amíg mások güriznek és a szolgálatba görnyednek? …
Egy műalkotás akkor nevezhető igazán nagy alkotásnak, mikor a néző nem csak az esztétikai minőségben gyönyörködik, hanem a nézett mű kihívja értelmét, érzelmeit és filozófiai magasságokba emeli őt. Akkor beszélhetünk igazi műalkotásról, ha ilyen és hasonló kérdéseket teszünk fel magunkban, melyek aztán később sem hagynak bennünket nyugodni.
Gratulálunk a díjazottaknak, és kívánunk további sok sikert a kívánunk!
Weixelbaum Laura
a zsűri elnöke
rajz és vizuális kultúra szaktanár