Bánk bán osztálytermi dráma
A Bánk bán 1819-es végleges változatának 200 éves évfordulójának apropóján a darab problematikáját és szereplőit közelebb hozza a diákokhoz ezt a kötelező, bár egyre nehezebben emészthető darabot. A diákok saját magukat fedezték fel a darab szereplőiben és hozzák saját problémáikkal szinkronba azokat. A darabot kétféle térre is alkalmaztuk. Az egyik kamara tér, a másik az utaztatás végett, iskolai tanterem.
Az egész pályázat során a résztvevő tehetséges diákok számtalan aspektusával ismerkedtek meg a darabnak és a kor színházának.
A program ideje alatt a csapat élményekkel és támogatott alkotómunkával gazdagodtak. A magyar drámairodalom fontos állomásának tüzetes megismerése, izgalmas feldolgozása. A darab megalkotásakor saját környezetükbe helyeztük a féltékenység, dráma és veszteség megnyilvánulásait mintegy megmutatva a dráma problematikájának kortalanságát. A szöveg mély értelmezéses ismerete után, aktualizált szövegtest dramatizálásával, valamint az eredeti szövegkorpusz elemeinek kreatív felhasználásával, a Bánk bán attraktívan volt képes megszólítani a nézőt és a paralelitás képző szándéknak hála, az eredeti művet is könnyen kötötte, illetve értelmezte a befogadó.
A tehetségek beazonosítás főleg megfigyelések útján történt. Az iskolai rendezvények, ünnepi műsorok valamint megemlékezések során megismert tanulók kerültek meghívásra a gimnázium drámakörébe a múltban és a jövőben is. Ezek a tanulók beszédkészségük, gondolattolmácsolási készségük vagy épp kiemelkedő mozgáskultúrájuk (pl. tánc, akrobatika) keltették fel a figyelmet. Differenciáltan fejlesztjük a csoport tagjainak erősségeit és próbáljuk felszámolni a gyengeségeket vagy átalakítani azokat új érdeklődési körökké. (A program is ezt a célt szolgálja többek között.) A csoportba történő felvétel része a elbeszélgetés, valamint az elemző attitűd felfedezése. Így a tehetségazonosítás során törekszünk rá, hogy ne csak a színpad iránt színészként érdeklődő tagokat vegyünk fel, hanem olyanokat is, akik a színház egyéb mesterségei iránt is nyitottak.
A pályázat keretében ellátogattunk Ipolyságra, ahol Dudás Demeter és Imre Roland is tartott kurzust. Egyikük a mozgásszínház rejtelmeibe vezette be a diákokat, másikuk a színház működéséről és a Strasberg módszerről tartott előadást.
A pályázat fotói és videói: https://photos.app.goo.gl/4r2HJRydwigC4gFn9