Őszi Pedagógiai Napok
Kedves pedagógusok és oktatásban dolgozók!
Szeretettel várjuk Önöket a 2019. november 5-én délután 13.00 órától megrendezésre kerülő Őszi Pedagógiai Napok programsorozat váci rendezvényére, melynek szervezője a Váci Madách Imre Gimnázium, a POK bázisintézménye.
Program: A fenntarthatóság pedagógiája konferencia
E fogalom 1987-es megalkotása óta az egész bioszférát érintő változások csak erősödtek napjainkra, olyan környezeti, társadalmi átalakulásokat hozva, amelyek nagymértékben átírják a jövőt illető kilátásainkat. Ezen hatások már lelki változásokat is kialakíthatnak, mint a klímaszorongás vagy klímadepresszió.
A fenntarthatóság tanulható és tanítható. A fenntarthatóságra való felkészítés egész életen át tartó tanulási és szocializációs folyamat, amely tájékozott és tevékeny állampolgárokat nevel, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet-és környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és etikusan felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös döntéseikért, tetteikért.
A fenntarthatóságot interdiszciplinárisan érdemes szemlélni, amely a tudományok között megteremtett kapcsolat révén járul hozzá a teljes kép kialakításához.
A korábban meghirdetett program új időbeosztása:
13.00-13.05 Megnyitó
13.15-14.15 1. műhelyfoglalkozás
14.15-14.30 szünet
14.30-15.30 Plenáris előadás
A fenntarthatóság fogalma – Czippán Katalin plenáris előadása
tanár, nemzetközi tréner, fenntarthatósági kommunikációs és oktatási szakértő. 2016-ban a Világ Természetvédelmi Unió Környezeti Nevelési és Kommunikációs Bizottsága elnökhelyettesévé választották, mely szervezetnek 2000 óta tagja és 2008-tól Európai alelnöke volt. Rendszeresen tart képzéseket, előadásokat, számos cikk és kiadvány szerzője, szerkesztője.
UNECE Oktatás a fenntartható fejlődésért nemzetközi munkabizottság szakértője 2004 -2010 között.
Két aktuális nemzetközi projekt: www.elena-project.eu ; www.natureforall.global
Korábban a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Hivatalának stratégiai főosztályvezető helyettesi feladatait (2008-2011), illetve a Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda (2000-2005) igazgatói feladatait látta el.
15.40-16.45 2. műhelyfoglalkozás
16.45-17.00 visszajelzések megírása és leadása
Műhelyfoglalkozásokat két turnusban rendezzük, így a résztvevők két műhelyfoglalkozáson vehetnek részt a hatból. Válasszanak az alábbiak közül:
Műhelyfoglalkozások címe és rövid ismertetője | A foglalkozást vezeti |
Környezeti fenntarthatóság
Hány kilométert reggeliztél? A települési természetvédelem új formája a Városi vadonleltár (Bioblitz). Tényleg annyira környezetbarát a vászontáska – avagy életciklus elemzés (LCA) házilag? És még egy meglepetés, amely azokra vár, akik szeretnének ihletet szerezni a tanórák vagy azon kívüli foglalkozások témáihoz.
max: 15 fő |
Benicsek Mihály, a VMIG biológia-kémia szakos tanára, a Pangea Egyesület önkéntese, a Süni természetismereti tábor szervezője
műhelyfoglalkozás biológia, földrajz, kémia szakos tanárok számára
|
Humor a matematika és fizikaórákon
Az említett tantárgyak gyakran kapják meg a „száraz” címkét. Hogyan tanítsunk színesebben, hogyan dobjuk fel a szöveges feladatokat, hogy a diákok szívesebben tanuljanak?
max: 12 fő |
Kardos Tibor, a VMIG matematika-fizika szakos tanára
előadás + konzultáció matematika és fizika szakos pedagógusok számára
|
Humor az irodalomórán
Hogyan hozzuk közelebb a diákokhoz a tananyagot? Hogyan oldjuk az érettségi vizsgastresszt? A téma a humor szerepe és megvalósulási formái (Így írtok ti, Szilágyi Örzsébet emailjét megírta, Ezt sem én írtam és Sortalanság c. művek alapján)
bemutató óra +konzultáció max: 15 fő
|
Boda Mária, a VMIG ének-zene – magyar nyelv és irodalom szakos tanára, mester-pedagógus, szakértő.
magyar szakos pedagógusok számára |
Egész életen át tartó tanulás
Legyél drámakirálynő! Önismeret, táncismeret, energetizáló feladatok nem csak drámaórára! Komolyan és humorosan- gátak nélkül. Az Erasmus+ K1 nyáriegyetem disszeminációja.
műhelyfoglalkozás max: 15 fő |
Bindner Zsuzsanna, a VMIG francia és tánc- és dráma szakos tanára
bármely szakos pedagógus, osztályfőnök, dráma- és tánctanár számára |
Társadalmi fenntarthatóság
A kiégés kezelése OH kártyával Rövid önismereti barangolás azoknak, akik szeretnének új lehetőségeket találni a mindennapok feszültségeinek kezelésében egy új pszichológiai módszer, az OH kártya megtapasztalásával. Az OH- módszer segítségével fejleszthető a kommunikáció, a kreativitás és az önérzékelés. Nem csak egy egyszerű kártyáról, vagy egy játékról beszélünk! Segíti a használóját az elmélyülésben, önmaga megismerésében, saját tudattalan folyamatainak feltérképezésében.
max: 8 fő |
Klinger Mária, munka- és szervezet szakpszichológus, család- és rendszerterapeuta, OH kártya instruktor
műhelyfoglalkozás bármely szakos pedagógus és oktatásban dolgozó számára |
Társadalmi fenntarthatóság
Hogyan előzhetjük meg a munkahelyi kiégést?
A fenntarthatóság témakörébe a saját mentálhigiénés állapotunk ápolása is beletartozik. A testi-lelki kiegyensúlyozottság a személyes boldogságunk mellett a munkahelyi teljesítményünk szempontjából is kulcsfontosságú. A műhely során a kiégés megelőzésére fókuszálunk, amihez a pozitív pszichológia elemeit használjuk fel. Megnézzük, milyen szemléletmód és hétköznapi tevékenységek segíthetnek, illetve kipróbálunk néhány egyszerű stresszkezelő technikát. |
Hász Zsófia, iskolapszichológus
műhelyfoglalkozás bármely szakos pedagógus és oktatásban dolgozók számára
max:15 fő
|
Vác, 2019. október 30.
Üdvözlettel: a szervezők és az előadók