Őszi Pedagógiai napok
“A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2018. november 19–23. között szervezi meg az Őszi Pedagógiai Napokat, amelynek kiemelt témája az átmenetek pedagógiája.
A rendezvénysorozat keretében egy héten át konferenciaprogramokat, szakmai napokat, előadásokat, műhelyfoglalkozásokat, bemutatóórákat és bemutatófoglalkozásokat látogathatnak az érdeklődő pedagógusok.
Az átmenetek különösen érzékeny életszakaszok a gyermekek, diákok és pedagógusok életében. Az Oktatási Hivatal bázisintézményei, a mesterpedagógus szaktanácsadók és szakmai partnereink az átmeneteket támogató, bevált pedagógiai módszerek, modellek, programok tárházával készülve várnak minden kedves érdeklődő pedagógus kollégát, különböző nézőpontokból közelítve meg a témát. A plenáris programon az átmenetek pedagógiájának tudományközi és pszichológiai aspektusai is előtérbe kerülnek.
Bízunk benne, hogy rendezvényünkkel idén is támogatni tudjuk a pedagógiai-módszertani kultúra megújítását, az intézményközi és szakmai kapcsolatok bővítését, valamint a hálózati együttműködés megvalósítását.”
Lánczky Edit főosztályvezető, Herczeg Katalin főosztályvezető-helyettes
Budapesti POK
2. nap
Az érzelmi és értelmi átmenetekről
Időpont: 2018. november 20. (kedd) 12.30–17.00
Helyszín: Váci Madách Imre Gimnázium, az Oktatási Hivatal Bázisintézménye; 2600 Vác, Brusznyai Árpád utca 4.
A program jellege: szakmai nap
Célcsoport: általános és középiskolai tanárok
Rövid ismertető: A szakmai nap az érzelmi és értelmi átmenetekről, a tudás konstrukciójáról, a megismerési formák átmeneteiről szól. Kicsikről és nagyokról, de leginkább a serdülőkről egy fiatal tanulástudomány, a kognitív idegtudomány nézőpontjából. Azért, hogy jobban érthető és alkalmazható legyen a pedagógiai munkában mindaz, amit a 10–18 éves korban megélt átmenetek jelentenek.
Részletes program:
12.30-13-00 | regisztráció |
13.00-14.20
plenáris előadás az aulában |
Prof. Dr. Csépe Valéria, pszichológus, agykutató, a MTA tagja
Átmenetek Az érzelmi és értelmi átmenetekről, a tudás konstrukciójáról, a megismerési formák átmeneteiről. Kicsikről és nagyokról, de leginkább a serdülőkről, egy fiatal tanulástudomány, a kognitív idegtudomány nézőpontjából. Azért, hogy jobban érthető és alkalmazható legyen a pedagógiai munkában mindaz, amit a 10-18 éves korban megélt átmenetek jelentenek.
|
14.20-14.30 | szünet | |||
14.30-15.30
műhely-foglalkozás |
112-es terem | 111-es terem | 113-as terem | aula |
Közös nevező –
Hogyan könnyítsük meg a középiskolai matematikai tanulmányok kezdetét? (20 fő) 40 perc műhelyfoglalkozás + 20 perc szakmai beszélgetés Bednarikné Kiss Krisztina -Szőke László, a VMIG tanárai |
Fókuszgyakorlatok
A figyelem felkeltését, megtartását és visszanyerését célzó jó gyakorlatok megosztása. (20 fő)
Szarvas Éva- Nyíri-Ménich Nikoletta, a VMIG tanára
|
Az oktatási céloktól a nevelési célokig
A tanulók megismerése társasjátékokon keresztül (15 fő)
Kozma Edit, a VMIG tanára – Hász Zsófia iskolapszichológus
|
Barangolás a Kárpát-medencében az ott élő népek és kultúrák nyomában
100 fő előadás
Kenyeres Oszkár és Jakab Sándor |
|
15.30-15.45 | szünet | |||
15.45-16.45
műhely-foglalkozás |
112-es terem | 111-es terem | 113-as terem | aula |
Közös nevező –
Hogyan könnyítsük meg a középiskolai matematikai tanulmányok kezdetét? (20 fő) 40 perc műhelyfoglalkozás + 20 perc szakmai beszélgetés Bednarikné Kiss Krisztina -Szőke László, a VMIG tanárai |
Fókuszgyakorlatok
A figyelem felkeltését, megtartását és visszanyerését célzó jó gyakorlatok megosztása. (20 fő)
Szarvas Éva- Nyíri-Ménich Nikoletta, a VMIG tanára
|
Az oktatási céloktól a nevelési célokig
A tanulók megismerése társasjátékokon keresztül (15 fő)
Kozma Edit, a VMIG tanára – Hász Zsófia iskolapszichológus
|
Barangolás a Kárpát-medencében az ott élő népek és kultúrák nyomában
(folytatása az első műhelyfoglalkozásnak) 100 fő
Kenyeres Oszkár és Jakab Sándor |
|
16.45-17.00 | értékelő lapok kitöltése, leadása |
Átmenetek – plenáris előadás
előadó: Prof. Dr. Csépe Valéria, pszichológus, agykutató, a MTA tagja
Az érzelmi és értelmi átmenetekről, a tudás konstrukciójáról, a megismerési formák átmeneteiről. Kicsikről és nagyokról, de leginkább a serdülőkről, egy fiatal tanulástudomány, a kognitív idegtudomány nézőpontjából. Azért, hogy jobban érthető és alkalmazható legyen a pedagógiai munkában mindaz, amit a 10-18 éves korban megélt átmenetek jelentenek.
Közös nevező – Hogyan könnyítsük meg a középiskolai matematikai tanulmányok kezdetét?
Tapasztalataink alapján a kilencedikes tanulók számára nehézséget okoz a középiskolai matematika tananyag elsajátítása. Ezért úgy gondoljuk, hogy erre a problémára megoldást jelenthetne a középiskolai és a felső tagozaton tanító kollégák munkájának összehangolása, egymás munkájának megismerése. Bevezetésként néhány általunk alkalmazott módszertani fogás kerül bemutatásra.
Bednarikné Kiss Krisztina matematikatanár és Szőke László, matematika, fizika szakos mérnöktanár, a matematika munkaközösség vezetője, a VMIG tanárai.
Fókuszgyakorlatok
A figyelem felkeltését, megtartását és visszanyerését célzó jó gyakorlatok megosztása. A gyakorlatok interaktívak, MSL szemléletűek. A foglalkozást a Diákrelaxáció egy-egy hasznos gyakorlata is színesíti. Szarvas Éva angoltanár és Nyíri-Ménich Nikoletta némettanár, tanulásmódszertan oktató, a VMIG tanárai.
Az oktatási céloktól a nevelési célokig: A tanulók megismerése társasjátékokon keresztül
Játssz velem, és megmondom, ki vagy! A résztvevők beszélgetős játék közben ismerkednek egymással, majd játékos beszélgetés során összegzik tapasztalataikat. (Identity, Lélekpillangó, Dixit, StoryCubes társasjáték). Kozma Edit angoltanár, az angol nyelvi munkaközösség vezetője, mentor, a VMIG tanára és Hász Zsófia iskolapszichológus.
Barangolás a Kárpát-medencében az ott élő népek és kultúrák nyomában
Tantárgyi átmenet a földrajz és a történelem tantárgyak között – Barangolás a Kárpát-medencében az ott élő népek és kultúrák nyomában Kenyeres Oszkár földrajz–történelem szakos tanár és Jakab Sándor, a Hazajáró című Prima Primissima díjas turisztikai-honismereti magazinműsor alkotói. A „Hazajáró” hétről-hétre bakancsot húz és nekiindul, hogy keresztül-kasul bebarangolja a Kárpát-medence varázslatos tájait és megismerje hazánk természeti- és kulturális értékeit, történelmi emlékeit és az ott élő emberek mindennapjait. Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján, Délvidéken, Muravidéken, Őrvidéken és belső-Magyarországon hol gyalog, hol szekérrel, kerékpárral vagy kenuval halad vándorútja során. A Kárpátok fenséges gerinceitől, várromokon, apró fatemplomokon és véráztatta harcmezőkön át, patinás városokig – megannyi magyar emlék kíséri a „Hazajáró” soha véget nem érő útját. Az előadást műhelyfoglalkozás követi, ahol gyakorlati útmutatást kaphatunk a műsor tanórákba való beépítéséhez.